Serwis wykorzystuje pliki cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Polityka prywatności
Centrum Folkloru Polskiego Karolin

Czego szukasz?

Figury poloneza odzwierciedlały stosunki społeczne, dostojniejsze pary paradowały zawsze przodem. Honorem było prowadzić korowodowe pary przez serpentynowe odcinki, spirale, koła czy rzędy. W Europie tańce korowodowe uzyskały szczególną popularność na przełomie średniowiecza i renesansu, kiedy to utrwalił się podział na dwie części: chodzoną (najczęściej dwumiarową) i skoczną (zazwyczaj trójmiarową). Pierwsze polskie tańce chodzone były najprawdopodobniej dwumiarowe. Dopiero w XVII wieku upowszechniły się trójmiarowe tańce chodzone, a w pełni ukształtowały się w polskiej muzyce od początku XVIII wieku.
Do końca XVII wieku nie stosowano nazwy „polonez”. Szlachta określała ten taniec jako: chodzony, pieszy, wolny, równy, okrągły, starodawny, staroświecki, chmielowy, świeczkowy, gęsi, poduszkowy czy też wielki. Jego nazwa, pochodząca z języka fr. polonaise – polski, pojawiła się pierwszy raz w obiegu w latach 30. XVIII wieku. W tym czasie dzisiejszy polonez stał się tańcem dworów szlacheckich, przyjmując nazwę „taniec polski” W roku 1574, podczas koronacji Henryka Walezego paradowała szlachta polska krokiem poloneza oddając hołd swojemu władcy.  Polonez upowszechnił się za granicą, głównie dzięki pośrednictwu połączonego z Polską osobą władcy dworu saskiego, pozostającego zresztą pod wpływem kultury francuskiej. W drugiej dekadzie XVIII wieku włączono poloneza do ceremoniału dworskiego, co wpłynęło na upowszechnienie się jego stylistyki w twórczości kompozytorów późnego baroku.
Polonez utrzymany jest w umiarkowanym tempie w rytmie trójdzielnym, o dostojnym i majestatycznym charakterze.
Wysublimowany i wytworny w formie, grany i tańczony z niezwykłą elegancją i wzajemnym szacunku partnerów. Najczęściej stosowanym schematem rytmicznym jest:
Polonez posiada charakterystyczną formułę zakończeniową:
Schemat rytmiczny często ulega modyfikacjom:
W Polsce polonez pozostał najpopularniejszym tańcem szlachty do przełomu XVIII i XIX wieku, kiedy to ustąpił pola mazurowi i modnym francuskim kontredansom. Ze względów patriotycznych w czasach zaborów, polonez stanowił obowiązkowy element polskiej kultury narodowej, rozpoczynającej towarzyskie uroczystości i spotkania. Forma muzyczna poloneza stała się jedną z ulubionych form polskich i zagranicznych kompozytorów, którzy tworzyli wybitne dzieła operowe np. Jan Stefani, Karol Kurpiński, Stanisław Moniuszko, Maciej Kamieński, utwory fortepianowe i orkiestrowe (Michał Kleofas Ogiński, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Henryk Wieniawski, Zygmunt Noskowski), a nawet kompozycje religijne (np. kolęda Bóg się rodzi).

Polonez w repertuarze zespołu „Mazowsze”

Polonez kontuszowy

Taniec, który ze względu na swój majestatyczny i dostojny charakter, najczęściej otwiera pierwszą lub drugą część koncertu zespołu „Mazowsze”. Tańczony podczas widowisk poświęconych świętom patriotycznym jak: 11 listopada - Święto Niepodległości czy 3 maja - Święto konstytucji 3 Maja. W repertuarze zespołu znajdują się koncerty, gdzie zespól prezentuje formę muzyczno-taneczną poloneza np. „Mazowsze patriotycznie” i „Mazowsze Niepodległej”. Tańczony w kontuszach szlacheckich, polskich strojach narodowych wzorowanych na modelach z XVII i XVIII wieku. Podstawą kontusza męskiego jest kontusz(z węg. kőntős). Rodzaj płaszcza z drogiego brokatu lub cieńszej tkaniny jedwabnej z charakterystycznymi wylotami - rozciętymi rękawami zwisającymi luźno lub zarzuconymi na plecy. Zdobiony z przodu guzami złotniczej roboty ze złota, kamieni, srebra lub mosiądzu. Spodnią  część kontusza stanowi żupan uszyty z brokatowej tkaniny, tkany złotą lub srebrną nicią. Jest to długa szeroka sukmana z długimi rękawami i małą stójką pod szyją. Na kontusz zakłada się szeroki ozdobny pas słucki, tkany od 1746 roku w manufakturze w Nieświeżu a potem w Słucku (obecnie na Białorusi). Pod kontuszem tancerze noszą długą sukmanę – żupan, uszyty ze szlachetnych tkanin a pod nim spodnie – szarawary. Szyte na wzór wschodni, szerokie spodnie z jedwabiu lub z sukna. Tancerki ubrane są w kontusz wzorowany na męskiej formie kontusza których górna część uszyta jest z tej samej tkaniny co kontusz, często obszyta futrem lisa lub innym.  Spódnica uszyta z brokatu , ułożona na jedwabnej suto marszczonej halce. Na nogach buciki z miękkiej skory w kolorze kontusza lub odcieni kolorytu jesieni. Tancerki mają włosy zaplecione w formie koszyczka, do którego dopinają się kwiaty lub zakładają tzw. kołpak, rodzaj wysokiego nakrycia głowy obszytego futrem i ozdobionego szlachetnym kamieniem.
Polonez żywiecki

Tańczony w charakterystycznych dla tego regionu kostiumach mieszczan żywieckich, wzorowanych na XIX-wiecznych strojach mieszczan z Żywca. Stroje damskie różnią się od siebie informując o stanie cywilnym kobiet. Mężatki zakładają na głowę bogato zdobiony czepek zdobiony wokół haftowaną koronką, koszulę z jedwabnej tkaniny i tzw. przodzik – rodzaj tiulowej kryzy. Na wierzch tancerka zakłada kaftan, spódnicę wierzchnią i spodnią, fartuch, chustkę tiulową lub szal zwany łoktuszą. Zakłada mnóstwo wstążek i biżuterii. Elementem wyłącznie stroju panieńskiego jest koronkowa chusta tiulowa noszona na ramionach, mężatka zakłada: kamizelkę i szal – tzw. łoktuszę. Panna tańczy z odsłoniętą głową, mężatka zakłada czepiec. W stroju panien dominowały kolory pastelowe lub tylko biel, natomiast na uszycie barwnych części stroju mężatek używane są najchętniej tkaniny w kolorze czerwonym zielonym, złotym i niebieskim.
Odświętny strój męski jest znacznie mniej rozbudowany. Podstawowe elementy to: rogatywka, koszula, żupan, sukmana, pas jedwabny tzw. słucki, spodnie i buty. Kolorystyka zbliżona jest w kolorze stroju kobiecego.